طرف خانه سوان کتاب اول از مجموعهی ۷ جلدی رمان “در جستجوی زمان از دسترفته” می باشد. هر کدام از این ۷ کتاب از بسیاری دیدگاه ها برای خود کامل و مستقل هستند. اغلب دربارهی این اثر داستانی گفته میشود که میتوان آن را از هر صفحهای که باشد آغاز کرد و یا گاهی چند صفحه از هر کجای آن را خواند و از گسترهی اندیشهی نویسنده و ظرافت هنرش لذت فراوان برد.
در دومین کتاب از مجموعه ی ۷ جلدی، راوی همچنان تماشاگری است کنجکاو که با چهرهپردازی ریزبینانهی آدمها، ذهنیت و دنیای درونی پرتحول زمانه ی خود را توصیف میکند؛ نویسنده به ذهنیت هنری دوران خود نظر دارد، به همین دلیل است که این اثر نه تنها اثری ادبی بلکه یک پژوهش در شناخت چگونگی خلق آثار هنری، و نقش هنرمند و زندگیش در آن است.
پیوستگی داستان
کتاب در سایه دوشیزگان شکوفا نظیر جلدهای دیگر کتاب در خود کامل و مستقل است، و با آخرین فصل کتاب نخست دارای پیوند می باشد. مضمون فراگیر شناخت جهان بیرونی که عنوان «نام جاها: نام» را بدان فصل بخشید اینجا با عنوان «نام جاها: جا» در فصل دوم کامل میشود. حال به همراه راوی درک بنیادین ما از جهان کم و بیش کامل می شود، ابعاد مختلف ضمیر انسان را، چه به عنوان فرد و چه عنصری اجتماعی، خواهیم شناخت و با «مادهی خام» که پروست آن را «نوعی آفرینش تازهی جهان» مینامد آشنا شدهایم.
زمان گذران را از دست بطالت و مرگ بیرون کشیدن و با لحظه لحظههای آن پرستشگاهی مانا و ماندگار ساختن. هستهی اصلی مضموم طرف گرمانت، کتاب سوم در جستجوی زمان از دسترفته، رابطهی راوی با دنیای اشراف است. از شیفتگی و ستایش در برابر چیزهای اشرافی و رویاپروری دربارهی چهرههای نیمهخدایی اشراف تا درک پیشپاافتادگی مأیوسکننده. ابتذال و جهل یأسآورشان و پوچی زندگیای که مفهومینیافته است.